”Jos opettaja kyseenalaistaa kaikkein itsestään selvimmätkin toimintatapansa ja rutiininsa, niin silloin hän saattaa oikeasti keksiä ja oivaltaa jotain uutta.”
Edellisessä arviointiin liittyvässä kirjoituksessani ”Muutetaan arviointi oppimista ja ihmisyyttä tukevaksi ja luodaan ahdistusvapaa koulu” pohdin kouluoppimisen mielekkyyden lisäämistä siirtämällä arviointivastuuta arvioinnin kohteelle, eli oppilaalle. Teksti osui opettajissa johonkin hermopisteeseen ja se sai laajaa huomiota, mm. yli 1900 facebook-tykkäystä.
Tässä tekstissä esittelen pienen konkreettisen esimerkin, jonka avulla jokainen voi kyseenalaistaa omia arviointikäytänteitään. Tekstin piiloviesti on se, että jos opettaja kyseenalaistaa kaikkein itsestään selvimmätkin toimintatapansa ja rutiininsa, niin silloin hän saattaa oikeasti keksiä ja oivaltaa jotain uutta. Ja jos opettaja uskaltaa antaa oppilailleen enemmän vapauksia ja vastuuta, hän ei omalla mielikuvituksellaan pysty koskaan kuvittelemaan etukäteen, mitä kaikkea innokkaat nuoret keksivätkään tehdä. Oppilaiden luovuuden päästessä valloilleen opettaja voi vain hämmästellä ylpeänä heidän kekseliäisyyttään ja nokkeluuttaan.
Kurssikokeen sijaan opetusvideo
Martinlaakson lukiossa annettiin viime jaksossa MAA7-kurssilla opiskelijoille mahdollisuus kurssikokeen sijaan kuvata pienryhmissä aiheeseen liittyvä opetusvideo. Opiskelijoista noin 1/3 innostui tästä mahdollisuudesta ja erilaisia luovasti toteutettuja opetusvideoita syntyi lähes 10 kappaletta (alla kaksi videota esimerkkinä). Videon tekijöistä noin puolet halusivat videosta huolimatta tehdä myös tavallisen kurssikokeen, joten kokeen suoritti kuitenkin lopulta noin 5/6 opiskelijoista. Lopuille arvosana haarukoitiin kohdilleen yksinkertaisesti itsearvioinnin ja keskustelun kautta. Vapaaehtoisen kurssikokeen ei havaittu yhtään vähentävän itse matematiikan opiskelumotivaatiota.
Opettajan kannattaa silloin tällöin vähän hassutella ja hullutella erilaisilla opetuskokeiluilla, kunhan muistaa antaa oppilaille enemmän vastuuta ja vapauksia. Lopputulos voi olla niin positiivisesti yllättävä ja tuoreita ajatuksia herättävä, että sillä saattaa olla omiin opetusmenetelmiin ja omaan opettajuuteen vaikuttavia seurauksia.