”…mielenkiinto säilyy, kun ei tarvitse tehdä jatkuvasti lisätehtäviä ja lisätehtävien lisätehtäviä.”
Oppilailta kysytään säännöllisin väliajoin palautetta uudesta opiskelumenetelmästä. Oppilaiden näkemysten ja käytännön kokemuksen avulla kehitämme oppimisympäristöä toimivammaksi. Alla on listattu oppilaiden kommentteja sekä toistaiseksi ratkaisemattomia haasteita.
Martinlaakson lukion 1. lk. Opetusta uudella menetelmällä takana 9 viikkoa
Kysymys: Mitä hyvää on siinä, että opettaja antaa opiskelijoiden edetä omaan tahtiin ja käy neuvomassa henkilökohtaisesti, mutta ei opeta yhteisesti?
- ”On oma tahti ja voi edetä nopeammin.”
- ”On oma tahti eikä pakoteta.”
- ”Ei ole kiire tehdä tehtäviä.”
- ”Se on hauskempaa ja saa tehdä paljon yhteistyötä.”
- ”Yksittäisessä neuvomisessa ymmärtää paremmin ja saa edetä rauhassa.”
- ”Ei tartte kuunnella jo opittuja asioita, vaan kysyä apua vaikeisiin asioihin.”
- ”Pystyy menemään omaan tahtiin, asiat saa käsitellä rauhassa.”
- ”Saa käyttää vaikeimpiin asioihin kunnolla aikaa.”
- ”Ne jotka osaa pääsee hyödyntämään kykyjään.”
- ”Oppii asiat hyvin ja voi käyttää hankaliin asioihin enemmän aikaa kuin helppoihin.”
Kysymys: Miksi haluaisit seuraavalla kurssilla istua kasvot kohti tussitaulua riveittäin?
- ”En halua.”
- ”Opetuksen seuraaminen taululta onnistuisi minulta paremmin.”
- ”Koska se on normaalia ja vähentää häiritsevää melua.”
Kysymys: Miksi haluaisit seuraavalla kurssilla istua 3-6 opiskelijan ryhmissä?
- ”Kavereiden kanssa on hauska pohtia tehtäviä ja joku osaa jotakin ja yhdestämme tietojamme.”
- ”Mukavampaa, saa pohtia yhdessä ratkaisuja, pystyn keskittymään ja apua saa tarpeen tullen moni samaan aikaan.”
- ”Koska ryhmissä on mukavampi työskennellä.”
- ”Koska silloin on rennompi tunnelma.”
- ”Koska silloin voi opetella yhdessä kaverin kanssa, ja jos hän tajuaa sen voi hän opettaa muita ja toisinpäin.”
- ”Helpompaa ja motivoivampaa.”
- ”Miellyttävämpää, on mahdollista keskustella ja auttaa kasvotusten etc.”
- ”Se on mukavampaa ja tehokkaampaa.”
- ”Ilmapiiri on parempi.”
- ”Se on hyvä opiskelutapa, opin paljon paremmin, jos tulee ongelmia, opettaja on aina käytettävissä.”
Martinlaakson lukion 1. lk. Opetusta uudella menetelmällä takana 18 viikkoa
Kysymys: Mitä hyvää omaan tahtiin etenevässä, videoita ja miellekarttoja hyödyntävässä opiskelutavassa on?
- ”Oppii työskentelemään itsenäisesti sekä tekemään yhteistyötä luokkatovereiden kanssa. On myös enemmän vastuuta.”
- ”Ryhmässä laskujen pähkäily on välillä ehkä tehokkaampaa kuin opettaja johtoinen opetus.”
- ”Voi edetä omaan tahtiin, ei tarvitse ottaa paineita siitä ettei pysy samassa tahdissa toisten opiskelijoiden kanssa.”
- ”Asioiden yli ei hypitä, kaiken ymmärtää varmemmin.”
- ”Saa keskittyä omasta mielestään vaikeisiin asioihin niin kauan kuin on tarve.”
- ”Oma tahti auttaa niin heikompia kuin parempiakin opiskelijoita, tehtäviin saa keskittyä ja niitä saa pohtia kauemmin halutessaan.”
- ”Mielenkiinto säilyy, kun ei tarvitse tehdä jatkuvasti lisätehtäviä ja lisätehtävien lisätehtäviä.”
- ”Videot ovat selkeitä ja tiivistävät asian hyvin.”
- Videoissahan on hyvää se, että voi ”aina kysyä uudelleen” eli kelata vain siihen kohtaan, missä neuvotaan jotain vaikeaa asiaa.”
- ”Olen seuraavalla kurssilla, ei ole tarvinnut odotella muita.”
- ”Jos on tunnilta poissa, ei jää periaatteessa opetuksesta paitsi, koska opiskelu on itsenäistä. Kavereiden kanssa tehtävät sujuvat nopeammin kuin yksin.”
- ”Saa intesiivisempää ja henkilökohtaisempaa opetusta.”
Vapaita kommentteja:
- ”Tunnit tuntuvat paljon rennommilta ja oppiminen mukavammalta, matematiikastakin tuli vasta lukiossa kiinnostavaa. Vaikka se antaa vastuuta, se antaa myös mahdollisuuden edetä omassa tahdissa.”
- ”Matematiikan opiskelu on ollut mukavaa. Tästä on hyvä jatkaa! :)”
- ”Parasta matikanopiskelua IKINÄ! Sopii itselleni todella hyvin. Kunhan vain teette jatkossakin tällaista opetusta niin kaikki on hyvin (:”
Haasteita, joihin kehitämme ratkaisuja tällä hetkellä
- Suurin osa opiskelijoista opiskelee mieluummin uudella menetelmällä, mutta jotkut kaipaavat silti opettajajohtoista opetusta. Miten pystymme vastaamaan kaikkien opiskelijoiden ja oppilaiden erilaisiin tarpeisiin?
- Rajallisten resurssien takia ryhmäkoot ovat usein suuria (lukiossa 32-40 opiskelijaa). Miten yhden opettajan aika riittää palvelemaan kaikkia henkilökohtaista neuvomista tarvitsevia opiskelijoita?
- Suurissa ryhmissä opiskelijat intoutuvat välillä keskustelemaan ja väittelemään matematiikasta kovaan ääneen. Miten taata työrauha myös heille, jotka kaipaavat hiljaista työskentely-ympäristöä?
Tästä opiskelumenetelmästä ei ole julkaistu virallista tieteellistä tutkimusta, mutta jos olet kiinnostunut vertailemaan tätä ja perinteistä opetusta (esim. gradu, väitöstutkimus), ota yhteyttä.
Päivitysilmoitus: Opettajien kokemuksia Flipped Classroom -menetelmästä. | Matematiikan opetuksen tulevaisuus
Martinlaakson lukio on siirtynyt Ruotsin malliin jolla maa on pudonnut OECD-maiden pohjasakkaan PISA-tuloksissa.
Vaikuttaa ihan kopioidulta Ruotsin mallilta.
Hyvät oppilaat siis auttavat huonompia on todella tavoiteltavaa mutta luulen sen olevan illuusio. Ruotsin mallissa huonommat oppilaat kopioivat parempien oppilaitten tulokset ilman, että tietäisivät mistä oli edes kysymys.
Olen seurannut Ruotsin mallia sentään koko lasteni koko koulunkäynnin ajan joista vanhimmat lähentelevät 50 vuotta.
Oppilaat voivat olla iloisempia ainakin alussa koska vaatimukset laskevat mutta pettymys tulee sitä myöten kun pitäisi näyttää oppimistuloksia ihan oikeasti.
Hei! Kiitos palautteesta! Toimintamalli on kehittynyt huomattavasti noista ajoista. Täällä päivitetynpää tekstiä uudemmista kehitysversioista:http://maot.fi/2014/08/peuran-polku/