Koulutukset

Koulutuksen tilaus ja yhteydenotto: pekka.peura(at)maot.fi tai pekka(at)eduhakkerit.fi

Tilaa oma räätälöity ja opettajia inspiroiva koulutus sähköpostilla tai osoitteesta eduhakkerit.fi.

Seuraavat aiheet ovat eniten innostaneet opettajia pohtimaan omaa opettajuuttaan ja kehittämään sitä:

  • oppimispotentiaali
  • oppimisen omistajuus motivaation lisäämisessä
  • monipuoliset arviointimenetelmät: irti kurssikokeista ja bulimiaoppimisesta
  • mastery learning -menetelmä ja omatahtinen oppiminen

2 thoughts on “Koulutukset

  1. Hei!

    En ollenkaan tiedä, onko tämä kommenttiboksi sopiva paikka kysymykselleni, mutta ajattelin kokeilla. Olen helsinkiläinen opeopiskelija (fy+ma+en, itse asiassa) ja tähtään vähintäänkin erinomaiseksi opettajaksi ja eduhakkeriksi muutaman vuoden päästä valmistuessani. Minulla on vahva luottamus tämän viestin lukijan asiantuntemukseen, joten ajattelin kysyä:

    Mitä opetuksen alan teoksia minun kannattaisi lukea päästäkseni alkuun? Kai ainakin J. Bergmannin ”Flip Your Classroom”, mutta uusien menetelmien lisäksi etsin hyviä perusteoksia, joiden avulla työstää otetta opettamiseen kokonaisuutena.

    Eli: pyytäisin kirjasuosituksia, jos teillä olisi sellaisia antaa! Ei olisi hassumpi idea lisätä suosituksia myös tälle sivulle yhtenä listana.

    Kiitoksia inspiroivasta blogista!

    • Hei!

      Kiitos viestistäsi ja kysymyksistäsi!

      J. Bergmannin kirjoista olen kuullut hyvää, ja niitä on useampia. Flippedlearning.org -sivuilta löytyy kirjalistaus näistä.

      Itse hyödynnän kirjoja enemmän muiden opetuskokeiluja ja opettajuuttaan kehittävien opettajien blogeja, kun haluan kehittää omaa ajatustani ja pedagogista ymmärrystäni. Sosiaalista mediaa kannattaa hyödyntää näiden blogien löytämiseen. Erityisesti Facebook-ryhmä ”Yksilöllinen oppiminen ja oppimisen omistajuus” on paikka, jossa jaetaan paljon ajatuksia ja kokemuksia. Suosittelen tähän ryhmään liittymistä.

      Paras tapa kehittää omaa opettajuuttaan on kuitenkin se, että rohkeasti kokeilee erilaisia juttuja käytännössä ja sitten vain katsoo kuinka niissä käy. Itse ainakin aloittelevana opettajana olin todella naiivi ja en ymmärtänyt alkuunkaan opetusryhmädynamiikan ja oppimisprosessin monimutkaisuutta, jolloin en myöskään ymmärtänyt todella, mitä opetukseen liittyvissä kirjoissa kerrottiin. Eli käytäntö ja kokemus, rohkeus ja uskallus, siinä on paras tapa kehittää toimintaansa.

      Ja sitten erittäin tärkeää on myös antaa itselle aikaa, sillä oman näkemyksen kehittymiseen menee vuosia tai vuosikymmeniä.

      Tsemppiä opintoihisi ja jatketaan keskustelua!

      Pekka

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *