Matematiikan tunneilla on tekemisen meininki!

Nokianvirran yläkoulussa on toteutettu kolmen innokkaan opettajan toimesta matematiikan yksilöllistä opettamista. Kokeilu on käynnissä kolmella eri seiskaluokalla. Projektin alkuvalmistelut toteutettiin yhteistyöllä joululoman aikana. Projektin valmistelusta voi lukea enemmän tästä. Seuraavassa on kokemuksia ja huomioita uudesta tavasta opettaa matematiikkaa.

Teksti: Petteri Mikkonen, www.aikajaavaruus.fi
Kuva: flickr.com

matikkatyttö

Aloitustunti kannattaa suunnitella huolella.

Aloitustunti on tärkeä valmistella huolella ja käyttää oppilaiden opastamiseen aikaa. Seuraavia asioita kannattaa painottaa:

  • Miksi opiskelemme näin?
  • Kuinka oppilas valitsee itselleen sopivat tehtävät.
  • Itsenäinen teorian opiskelu.
  • Tehtävien tarkastaminen.
  • Osaamisen varmistaminen.

Kerroin, että tällä tavalla kaikki voisivat oppia paremmin. Vastaanotto oli heti alusta alkaen myönteistä, eikä vastaväitteitä esiintynyt.

Miten valitsimme ryhmät, missä opiskelu tapahtuu?

Olin jo etukäteen miettinyt miten jakaisin oppilaat. Annoin kuitenkin mahdollisuuden miettiä, kenen kanssa työskentely sujuisi parhaiten. Toisella tunnilla kävimme läpi ehdottamani ryhmät ja oppilaat saivat esittää korjausehdotuksia. Pari vaihtoa tehtiinkin ja ne ovat osoittautuneet hyviksi ratkaisuiksi. Kannattaa siis kuunnella myös oppilaiden mielipiteitä.

Kerroin, että tehtäviä voi tehdä välillä yksin ja välillä yhdessä. Tämä onkin ollut hyvä neuvo. Mielestäni tätä asiaa on turha rajoittaa enempää. Jos oppilaille tulee kysymyksiä, ne pyritään ensin selvittämään ilman opettajan apua. Jos ratkaisua ei löydy, kutsutaan opettaja apuun.

Ensimmäinen tulikoe.

Sovimme tietyn päivämäärän, jolloin neljän ensimmäisen kappaleen tehtävät tulee olla tehtynä ja tarkistettuna. Oppilaat siis merkitsevät ”matoon” ruksin tehtävän paikalle siinä vaiheessa, kun ovat ratkaisseet tehtävän ja tarkistaneet, että se on oikein. Neljän kappaleen jälkeen suoritetaan testi, josta pitää saada vähintään 2/3 pisteistä jatkaakseen eteenpäin.

Tässä vaiheessa muutama oppilas on suorittanut testin ja voin huokaista helpotuksesta. Tulokset ovat olleet mainioita! Sanoisin karkeasti, että nämä oppilaat ovat edenneet noin puolet nopeammin kuin perinteisellä opetustyylillä. Myös tehtäviä on tehty varmasti puolet enemmän. Testin yhteydessä katson myös oppilaiden vihot ja huomautan puutteista.

Tässä vaiheessa ei voi muuta kuin suositella tätä lämpimästi kaikille. En ole ikinä oppitunneilla pystynyt ohjaamaan yksilöllisesti näin montaa oppilasta. Harvassa ovat aiemmin olleet ne tunnit, mistä oppilaat eivät ole muistaneet lähteä kellon soidessa pois.

Opetuskokeilusta voi lukea enemmän täältä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.