Omatahtista oppimista 7.-luokkalaisten kanssa – onnistumisen elämyksiä, osa 11!

”Ei enää kiireen tuntua ja stressaavia kokeita.”

Teksti: Hanna Toikka

Kokeilimme seiskojen matematiikassa omatahtista oppimista, jossa kokeet poistettiin ja arviointi suoritettiin itsearviointitesteillä. Käytännön uudet järjestelyt vaikuttivat miellyttävän oppilaita erityisen paljon.

Ennen kevätarvosanan antamista pidin jokaiselle oppilaalle myös arviointikeskustelun, jossa kyselin fiiliksiä sekä omaa arviota ansaitsemastaan arvosanasta. Omat arvioit osuivat suurimmaksi osaksi kohdalleen, mutta oman arviointitaidon paranemisen lisäksi ilahduttavaa oli, ettei kukaan 18 oppilaasta halunnut palata enää opettajajohtoiseen matematiikan opiskeluun. Oppilaat olivat ainoastaan huolissaan siitä, opetanko heitä myös ensi syksynä, jotta heidän ei tarvitsisi siirtyä takaisin opettajajohtoiseen opetukseen.

7.-luokkalaisten mielipiteet menetelmän hyödyistä

Oppilaat kuvailivat menetelmän hyötyjä mm. seuraavasti:

  • saa rauhassa jutella kaverin kanssa matematiikkaan liittyvistä asioista,
  • saa opettaa kavereita ja saa myös apua kavereilta,
  • ei enää kiireen tuntua ja stressaavia kokeita.

Nopeimmat ehtivät laskemaan jo useampiakin kappaleita kasin kirjasta ja hitaimmille pystyin hyvällä omalla tunnolla antamaan kutoset ainaisten vitosten ja nelosten sijaan. Heikoimmat tuntuvatkin hyötyneen menetelmästä eniten, kun he saivat kaikessa rauhassa opiskella ensin yhden asian hyvin ja siirtyä sitten vasta eteenpäin.

Opetuskokeilun jatko

Keskustelimme kevään kuluessa käyttämästäni menetelmästä myös muiden koulun matematiikan opettajien, erityisopettajan ja rehtorin kanssa. Päädyimme ratkaisuun, että ensi syksynä Karjaan yhteiskoulun kaikki seiskat opiskelevat matematiikkaa omaan tahtiin. Kesällä on siis luvassa ainakin videoiden nauhoittamista ja toiminnallisten tehtävien pohtimista. Saimme myös matematiikan opettajille oman suunnitteluveson elokuun alkuun, joten uskon, että kaikki lähtee varmasti rullaamaan mukavasti.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.