ClassroomWindow ja Flipped Learning Network kysyvät opettajilta maailmanlaajuisesti heidän kokemuksistaan Flipped Classroom -opetusmenetelmästä. Kysely on vielä avoinna, mutta he julkaisivat jo alustavat tulokset (n=453).
Kyselyyn vastanneista opettajista
- 88% on sitä mieltä, että opetusmenetelmä lisää heidän työtyytyväisyyttään ja
- 99% aikoo käyttää menetelmää uudestaan.
Lisäksi vastanneista
- 67% kertoi oppimistulosten parantuneen opetusmenetelmän ansiosta ja
- 80% ilmoitti, että oppilaiden asenne opiskelua kohtaan parani.
Vastaavia kokemuksia on saatu myös Suomessa (esim. oppilaiden ja opettajien kokemuksia Martinlaakson lukiossa, Tikkurilan lukiossa, Töölön yhteiskoulun lukiossa). Menetelmää kokeilleet opettajat ovat usein aidosti hämmästyneitä siitä, miten aikaisemmin passiiviset opiskelijat yhtäkkiä innostuvat työskentelemään kovasti sekä itsenäisesti että ryhmissä. Opettajien työtyytyväisyyttä puolestaan lisää se, että menetelmän ansiosta he pystyvät olemaan aiempaa enemmän yksilöllisessä vuorovaikutuksessa oppilaidensa kanssa ja näin he pystyvät kohtaamaan oppilaansa yksilöinä, eikä vain yhtenä oppilasryhmänä.
Suomessa Flipped Classroom -menetelmää on yhdistetty menestyksekkäästi Mastery Learning -menetelmän ja pienryhmäoppimisen kanssa. Uudesta opetusmenetelmästä käytetään tällä hetkellä nimitystä yksilöllisen oppimisen opetusmenetelmä. Opetusmenetelmästä on tekeillä Helsingin yliopistossa pro gradu -tutkielma, joka valmistuu muutaman kuukauden kuluessa.
Voionmaan lukiossa on tällä hetkellä myös käynnissä mielenkiintoinen opetuskokeilu, jossa kokeillaan iPadien ja Opetus.tv:n videoiden hyödyntämistä matematiikan opetuksessa.
Päivitysilmoitus: Käytännön ideoita yhteisölliseen, TVT-avusteiseen oppimiseen | Digabi-koulutukset