Tikkurilan lukio

”Paras oppimistulos ikinä!”

27.10.2012

Satu Sallinen, Tikkurilan lukio. (Aloittanut opetusmenetelmän käytön joulukuussa 2011).

Kymppejä tuli MAA7 kurssilta enemmän kuin koskaan ikinä, ja kurssin yleisin arvosana oli 8. Siis kurssilta MAA7! Siis oikeesti! Aivan mahtavaa. Ja kokeessa myös näkyi selvästi, että oppilaat ymmärsivät mitä tekivät. 🙂 Ja nämä 2 ryhmää, mitä minulla oli, ovat aivan normiryhmiä normikoulussa!

Ja sitten se kolikon kääntöpuoli, joka löytyy aina; ne, jotka eivät hallinneet aiemman kurssin MAA2 asioita, olivat edelleen enemmän tai vähemmän pihalla, aivan kuten aikaisempinakin vuosina. Mutta erotuksena nyt se, että kun heidän ei tarvinnut edetä pikajunan vauhtia, niin he eivät tippuneet kärryiltä missään vaiheessa ja sentään ymmärsivät mistä kurssilla oli kyse. Ja kokeessakin he tiesivät mitä olisi pitänyt tehdä, eivät vain osaneet sitten toteuttaa, kun ne MAA2 taidot puuttuivat. Yhtään päätöntä tai lähes tyhjää paperia ei tullut. Eikä myöskään nelosten kasaa. Jes. Ja ohjaus käymään MAA2 uudestaan tuotti osan kohdalta tulosta 🙂

Aloitin myös MAA1 kurssin heti alkuun tällä tyylillä. Oppilaat olivat osa ihan ihmeissään peruskoulun jäljiltä, mutta tekivät kyllä kovasti töitä, ja se näkyi lopputuloksessa. Jälleen kerran selvästi parempi keskiarvo, kuin perinteisessä opetuksessa. Ja ne tyhjät ja päättömät vastauspaperit jäivät kokonaan pois.

Yhteenvetona: hyvin menee ja vanhaan ei todellakaan ole paluuta.

 

22.9.2012

Satu Sallinen, Tikkurilan lukio.

Jatkoin tällä opetusmenetelmällä ja oppilaatkin sen tiesivät etukäteen, eli vähän valikoituivat sen mukaan. Joukossa oli muutama alkuun epäileväinenkin.

Etukäteen pohdin, että mitenköhän MAA7 (ja muut tämän vuoden kurssit) sujuvat, kun derivaatta on aina hankala, mutta nyt näyttää hyvältä! Laitoin kahta eri tasoa olevia tehtäviä ja annoin ohjeeksi: ”helpot” ensin, ennen kuin edes katsotte muita. Suurin osa pääsi koko kirjan läpi neljässä viikossa ja kaksi jälkimmäistä viikkoa meni opiskelemalla samoja asioita uudestaan, mutta nyt ratkomalla vaikeampia tehtäviä.

Tämä tuntuu toimivan tosi hyvin! Asiat, jotka normaalisti tuntuvat olevan opiskelijoille vaikeita, eivät enää olleetkaan, koska ekalla kierroksella he katsoivat vain mistä on kyse, eivätkä yrittäneet heti samalla solveltaa uutta tai tehdä mitään vaikeaa. Toisella kierroksella tehdessään vaikeampia tehtäviä, ne eivät enää olleetkaan vaikeita, koska he olivat jo ehtineet sulatella asiaa ja olivat käyttäneet samoja taitoja jo perustehtävissä pitemmän aikaa. Opetustyyli, jota ei voi todellakaan soveltaa perinteisessä opetuksessa…

Parhaat saivat kaiken tehtyä puolitoista viikkoa ennen koetta (yht. 94 tehtävää), ja heikot ehtivät kyllä tehdä perusjutut just ennen koetta. Hyvin siis menee ja koeviikon jälkeen nähdään, miten opetusmenetelmän käyttö vaikuttaa arvosanoihin.

 

10.2.2012

Satu Sallinen, Tikkurilan lukio (Aloittanut opetusmenetelmän käytön joulukuussa 2011)

MAA3 kurssi meni hyvin. Oppilaat olivat innostuneita ja tunnit olivat huomattavasti normaalia energisempiä, myös iltapäivisin. Yleisesti voisin sanoa, että kurssi oli tosi positiivinen kokemus paitsi omasta näkökulmasta, niin myös oppilaiden.

Tuntui, että osaaminen oli heikoillakin oppilailla parempaa kuin aiemmin ja täysin päättömät vastaukset jäivät kokeesta puuttumaan. Eli vaikka ei osattu, ei tarjottu silti mitään ihan järjetöntä, josta näkisi ettei oltu oikeesti ymmärretty yhtään mitään. Hyvät oppilaat pysyivät hyvinä ja nopein teki kurssit MAA3 ja MAA4 sen yhden jakson aikana (arvosanoin 10 & 9).

Mun mielestä tää sopiii hyvin kaikille. Mä jatkan tätä kokeilua kurssilla MAA4 nyt ainakin, todennäköisesti pidempäänkin. Innoistuin asiasta ja koen opetusmenetelmän hyväksi.

Satu kysyi myös opiskelijoiden kommentteja kurssin jälkeen:

  • ”Kerrankin erilaista opetusta, joka ei ole muutos huonompaan suuntaan.”
  • ”Minulla oli kurssilla hauskaa ja innostukseni matikkaan heräsi jälleen.”
  • ”Minulle jäi hyvä mieli kurssista ja tunneille oli mukava tulla.”

Yksi vastaus artikkeliin ”Tikkurilan lukio

  1. Päivitysilmoitus: Opettajien kokemuksia Flipped Classroom -menetelmästä. | Matematiikan opetuksen tulevaisuus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *