Perusopetuslain uudistukset astuivat voimaan vuoden 2011 aikana, joiden myötä oppilaiden jako yleis- ja erityisopetukseen poistui. Uudistuksen seurauksena opetusryhmien heterogeenisuus kasvaa entisestään ja opettajan odotetaan vastaavan oppilaiden erilaisiin tarpeisiin ja erilaisiin oppimisen haasteisiin samanaikaisesti. Opettajien vastuuta ja työtaakkaa kasvatetaan jatkuvasti. Milloin tulevat uudistukset työtaakan vähentämiseksi?
Kaikkia peruskoulun samalla vuosiluokalla olevia oppilaita yhdistää ikä, mutta se jääkin helposti ainoaksi heitä yhdistäväksi tekijäksi. Oppilaiden sen hetkinen matematiikan osaamisen taso ja kyky omaksua uusia asioita poikkeavat toisistaan valtavasti. Taitotason erilaisuuden voi todeta alla olevasta kuvaajasta (kuva 1), jossa on vuoden 2011 valtakunnallisen 9. luokan matematiikan kokeen arvosanajakauma. Gaussin käyrän huippu osuu 16 pisteen tietämille kokeessa, jossa lahjakkaimmat opiskelijat ovat saaneet 60 pisteen saaliin. Tämän pistejakauman voi hyvin olettaa kuvaavan myös peruskoulun keskiverto-oppilasryhmää.
Opettaja ei pysty nykyjärjestelmässä vastaamaan lahjakkaimpien oppilaiden tarpeisiin, kun suurin työpanos menee tiedollisesti ja taidollisesti monta vuotta lahjakkaimpia jäljessä tulevien oppijoihin. Opettaja ei pysty myöskään vastaamaan heikoimpien oppijoiden tarpeisiin, koska hän joutuu väkisin opettamaan heille uusia vaikeita asioita liian nopeasti ja liian aikaisin, jotta lahjakkaimmat oppijat eivät kärsi yhteisopetuksessa liikaa.
Kompromissi opettaa keskimääräisen opiskelijan taitotasolla ja oppimisnopeudella on ehkä kaikkein tehottomin ratkaisu, koska myös keskitason oppilas kärsii levottomasta oppiympäristöstä ääripäiden tylsistyessä ja ahdistuessa kilpaa opetettavasta aiheesta.
Martinlaakson lukiossa ja Kilterin koulussa on yhteistyössä opetus.tv:n kanssa aloitettu syksyllä 2011 opetuskokeilu, jonka tavoitteena on
- vähentää opettajan työtaakkaa
- tukea enemmän lahjakkaita oppijoita
- tukea enemmän keskitasoisia oppijoita
- tukea enemmän heikkoja oppijoita
- lisätä oppilaiden motivaatiota matematiikan oppimista kohtaan
- lisätä oppilaiden sosiaalista kanssakäymistä matematiikan kielellä
Opetuskokeilu on lähtenyt käyntiin positiivisissa merkeissä!
Lisätietoja kokeilusta voit kysyä vieraskirjan kautta tai suoraan Pekalta: pekka.peura(ä)eduvantaa.fi. Lisätietoja saat myös lukemalla tätä blogia.
”Miksi koulujärjestelmämme perusoletuksena on, että tärkein oppilaita yhdistävä tekijä on heidän valmistuspäivämääränsä?” (Kohta 6:55)
Tästä on nyt jo aika paljon aikaa kulunut. Miten opetuskokeilu on edennyt ensimmäisen kurssin jälkeen? Tekstin perusteella kokeilu oli positiivinen, miten meni kokeet, jatkuuko opetus muillakin kursseilla tällä menetelmällä edelleen?
Entäpä peruskoulu: Miten siellä onnistuttiin, opetetaanko siellä tällä tyylillä edelleen?
Hei Sirkka!
Kiitos kysymästä! Näillä nettisivuilla on luettavissa, miten opetuskokeilut etenevät. Opetusmenetelmän muutos on tuonut niin hyviä uusia juttuja oppilaiden ja opettajien arkeen, että paluuta vanhaan ei enää ole. Mutta myös uusia haasteita tämä menetelmä on tuonut mukanaan. Kirjoitan niistä tarkemmin tälle sivulle helmi-maaliskuun aikana.
Kokemuksista: eräässä yläkoulussa on menetelmä otettu käyttöön seiskoilla elokuussa 2012 ja se jatkuu edelleen. Menetelmä toimii hyvin ja siellä ei enää oikeastaan voida puhua kokeilusta, vaan vakiintuneesta käytännöstä. Voit lukea siitä enemmän tästä linkistä: http://maot.fi/2013/02/koko-ylakoulun-matematiikka-omaan-tahtiin/
Vastaavanlainen opetustyyli on ollut yhdellä alakoulun opettajalla käytössään jo toistakymmentä vuotta. Hänen menetelmästään voit lukea täältä: http://maot.fi/2013/02/yksilollinen-oppiminen-alakoulussa/
Myös ainakin kaksi opettajaa on käyttänyt menetelmää tänä lukuvuonna AMK:ssa, heidän kokemuksistaan kirjoitan näille sivuille vähän myöhemmin. Mutta positiivisia kokemuksia myös heiltä olen saanut =).
Monessa lukiossa menetelmä on myös jo vakiintunut käytännöksi, mutta ainakin meidän lukiossamme (Martinlaakson lukio) se hakee vielä muotoaan. Kyselemme aktiivisesti opiskelijoiden palautetta ja teemme muutoksia menetelmään toiveiden mukaan. Paras menetelmä tuntuu tällä hetkellä olevan se, että oppilaat saavat edetä omaan tahtiin ja tehdä työtä ryhmissä opettajan kiertäessä ja auttaessa, mutta että säännöllisin väliajoin opettaja opettaa myös taululla kaikille tietyt oleellisimmat asiat. Eli sekoitetaan perinteistä opetusta tähän uuteen ajatusmalliin.