Matematiikkaa ja luonnontieteitä yksilöllisesti omaan tahtiin alakoulussa

”Oppilaat tuntuvat motivoituneemmilta opiskellessaan näin. Lisäksi tekevät oikeasti yhteistyötä paremmin kuin ennen, kun opiskelevat asioita. On ollut opettajalle mukavaa, kun on päässyt opettamaan oppilaille opiskelutaitoja ja ohjaamaan heitä tiedonhankinnassa vanhan tiedonsiirtämisen sijaan.”

Käytännön vinkkejä alakoulun matematiikan opetukseen

Jaana Perkinen opettaa alakoulussa matematiikkaa monipuolisilla opetusvälineillä oppilaiden yksilölliset tarpeet huomioiden. Hän korostaa opetuksessaan työskentelytapojen ja opiskelutaitojen oppimista ja on samalla onnistunut lisäämään oppilaiden työskentelymotivaatiota ja innostusta matematiikan oppimista kohtaan. Hänen oppilaansa saavat yksilö- ja pienryhmäopetusta tasolla, mikä tukee juuri heidän oppimistaan sillä hetkellä. Alla olevassa diasarjassa on tiivistetysti esitelty Jaanan menetelmä, toimintatavat ja oppitunnin rakenne. Ottakaahan alakoulun opet Jaanasta mallia!

Kokemuksia yksilöllisen oppimisen menetelmästä alakoulun fysiikassa ja kemiassa

Alakoulun opettaja Ville Varhia innostui kokeilemaan, miten yksilöllisen oppimisen malli toimii alakoulussa. Tässä Villen kokemuksia:

Teemme tällä hetkellä 6. luokan fysiikka&kemian jaksoa Maan arvokkaat aarteet (Jäljillä 6) kehittelemälläsi tavalla. Olen toki muokannut menetelmää enemmän alakouluun sopivaksi, mutta päälähtökohtana on ollut, että oppilaat saavat opiskella jakson asiat omassa tahdissaan. Olen tehnyt heille dokumentin, josta selviää mitä asioita mistäkin kappaleesta pitää osata. Lisäksi olen listannut vaihtoehtoja kuinka oppilas voi asian opiskella esim. linkkejä nettitehtävistä/vidoista, tekemällä työkirjan tehtäviä tai lukea asia oppikirjasta.

Ensimmäiset pari tuntia oppilailla meni vanhaan tapaan nenä kiinni kirjassa, mutta nyt ovat läppärit olleet kovassa käytössä oppituntien aikana. Oppilaat tuntuvat motivoituneemmilta opiskellessaan näin. Lisäksi tekevät oikeasti yhteistyötä paremmin kuin ennen, kun opiskelevat asioita. Pidämme jakson lopulla kokeen vanhaan malliin, jännä katsoa miten se menee aikaisempaan verrattuna. On ollut opettajalle mukavaa, kun on päässyt opettamaan oppilaille opiskelutaitoja ja ohjaamaan heitä tiedonhankinnassa vanhan tiedonsiirtämisen sijaan. Voi olla, että otan jonkun toisenkin oppiaineen jakson opiskeluun samalla systeemillä tämän lukuvuoden aikana.

Lisätietoja menetelmästä tai muusta aiheeseen liittyvästä voi kysellä sähköpostilla: pekka.peura (at) maot.fi

2 vastausta artikkeliin ”Matematiikkaa ja luonnontieteitä yksilöllisesti omaan tahtiin alakoulussa

  1. Päivitysilmoitus: Matematiikkaa ja luonnontieteitä yksil&oum...

  2. Kiitos mielenkiinnostasi Elina! Jos lapsen taidot käyvät minulle selviksi, en lasketuta häntä yhtään enempää kuin on tarvis, hän voi siirtyä eteenpäin uusiin tehtäviin ja haasteisiin. Osaamisen voi todistaa vaikkapa sille alueelle suunnatulla kokeella tai ihan suullisesti kertoen, miten tehtävät ratkaistaan. Minä olen antanut oppilaan edetä seuraavan luokan sisältöihin (hän on saanut seuraavan vuosiluokan kirjan). Se, miten tämän kyseisen uuden luokan opettaja ottaa asian vastaan, on minuille arvoitus (en aina siirry oppilaiden mukana seuraavalle luokalle). Rivien välistä olen lukenut, että ylöspäin eriyttäminen ei olisi suotavaa. En ole kertaakaan kohdannut vielä niin taitavaa oppilasta, että olisin joutunut turvautumaan esim. yläasteen matematiikan opettajan tukeen, mutta tekisin sen ilman muuta, jos siihen olisi tarvetta. Minusta on vain järjestelykysymys, mikäli tällainen asia eteen sattuisi. Joten asenne ratkaisee 🙂
    Ystävällisesti,
    Jaana

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *