”Valtaosa oppilaista on selkeästi innostunut itsenäisestä työskentelystä ja pienryhmätyöskentelystä ja tulokset ovat olleet kokonaisuutena erinomaisia”
Ressun lukion Mika Spåra kokeili yksilöllisen oppimisen opetusmenetelmää syksyllä 2012 MAA1-kurssilla. Tässä hänen kokemuksistaan:
Olin varovaisesti kokeillut luennoimisesta luopumista ja oppilaiden puskemista itseopiskelun pariin syksyllä 2011 ja tulokset olivat polarisoivia. Hyvät oppivat paremmin ja heikoilla oli enemmän vaikeuksia. Tulkitsisin, että tuolloin ohjeistukseni oli puutteellista, jonka seurauksena heikomman eivät tajunneet jutun ideaa, eli eivät ymmärtäneet, että nyt heidän tulee itse tehdä töitä. Loppuvuoden opetin perinteisesti.
Kesän kypsyttelin ajatusta ja aloitin vuoden uudella menetelmällä MAA1-kurssilla. Tein tehtävälistan ja tein etenemisen tueksi ohjeellisen aikataulun. Panostin ensimmäisellä tunnilla menetelmän selittämiseen ja tein selväksi, että vastuu opiskelusta on oppilaalla.
Tulokset ovat olleet hyvin rohkaisevia. Valtaosa oppilaista on selkeästi innostunut itsenäisestä työskentelystä ja pienryhmätyöskentelystä ja tulokset ovat olleet kokonaisuutena erinomaisia.
Olen myös kohdannut voimakasta vastustusta muutaman oppilaan ja yhden vanhemman suunnasta. Näissä tapauksissa olen tulkinnut, että ongelmana on tuntimuistiinpanojen ja esimerkkien puuttuminen. Kyseessä olevat oppilaat ilmeisesti haluavat, että kirjan asia pureskellaan helposti ”omaksuttavaan” muotoon ja että kaikista ”tärkeistä” asioista on opettajan tekemä esimerkki. Ymmärrän hyvin tuskan, koska kyseiset oppilaat ovat olleet peruskoulussa kiitettäviä opiskelijoita, joiden opiskelu on ilmeisesti perustunut edellä mainitsemiini tapoihin. Onneksi lukiomme on iso ja heillä on jatkossa mahdollisuus valita opettaja, joka käyttää perinteisempiä menetelmiä.
Jatkan samoilla linjoilla ehdottomasti eteenpäin. Seuraavassa jaksossa käytän menetelmää kaikilla kursseillani, MAA2, MAB5 ja MAB7. Minua erityisesti viehättää tässä menetelmässä se, että se vie pohjaa mallioppimiselta ja ulkoa opettelulta, joita olen meillä havainnut. Peruskoulun kiitettävien matematiikan numeroiden takana on selkeästi kahdenlaisia oppilaita. Niitä jotka ovat ymmärtäneet ja osaavat asiat kunnolla ja niitä, joiden muistikapasiteetti on riittänyt pienten koealueiden ulkoa opetteluun ja pinnalliseen oppimiseen.
Hei!
Kiitos mielenkiintoisesta jutusta!
Minä innostuin kokeilemaan flipped classroom -menetelmää tässä jaksossa MA2-kurssilla, koska siihen löytyy opetus.tv -sivustolta valmiit videot ja opiskelijamme voivat käyttää iPadeja oppituntien aikana.
Minullakin suurin osa opiskelijoista oli todella tyytyväisiä menetelmään ensimmäisen viikon jälkeen, mutta seuraavalla viikolla alkoi näkyä, että osa opiskelijoista ei pysy mukana alustavassa aikataulussa. Tällä viikolla aion ohjeistaa tarkemmin, mitkä kirjan tehtävistä on syytä tehdä ja mitkä voi tehdä jos ehtii.
Ainakin hyvät opiskelijat hyötyvät todella paljon tästä uudesta menetelmästä, kun heidän ei tarvitse odotella opetuksen loppumista ennenkuin voivat käydä käsiksi tehtäviin. Toivottavasti heikoimmatkin opiskelijat jaksaisivat punnertaa kurssin loppuun; on aika rankkaa, kun enää ei voikaan vain istua passiivisena ja kuunnella vaan joutuu tekemään itse paljon töitä oppimisen eteen.
Minulla on kokeilukurssit menossa mab1 ja mab4- muodoissa. Voin allekirjoittaa sinun sanomasi lähes yksi yhteen, tosin heikommatkin olen saanut mielestäni oppimaan paremmin kuin passiivisessa opetuksessa (minulla on verrokkiryhmä yhtäaikaa).olen huomaavinani tuon pintaoppiisen hävinneen, ainakin toivon niin. Mab4 kurssilla toimii kukn rasvattu, mutta mab1 -kurssilla on karikoita.
Kiitos jakamisesta