Yksilöllisen oppimisen menetelmä matematiikassa (alakoulu)

Teksti ja kuvat: Jaana Perkinen luokanopettaja, KM, LTO

1. Oppitunnin tavoitteet:

Lähtökohtana motto: En nitistä, en jarruta, annan kaikkien kukkien rönsytä, kunhan kukaan ei polje toisia alleen.

maot_alakoulu2. Tarvikkeet/välineet

  • Oppikirja, missä soveltavat-, lisä- ja kotitehtävät ovat opetettavan asian perässä (joissakin kirjoissa ne ovat takana)
  • Multilink-kuutiot, värisauvat tai kaarihelmitaulut
  • Matemaattisia noppapelejä/pelikortteja
  • Pulma-/pähkinätehtäväkortteja tai tuuma/timanttivihkoja (opeoppaan takana monistettavia tehtäviä ja pelejä, joita minulla on usein matikkakärryssä)
  • Muutama tietokone, jos suinkin mahdollista
  • Erilaisia mittoja, muotoja, kappaleita toiminnallisia hetkiä varten
  • Oppilailla omat tyynyt tai luokassa matot

3. Jumissa

maot_alakoulu2

  • Kukaan oppilas ei voi edetä uuteen asiaan ilman, että hän osoittaa jotenkin sinulle osaavansa asian (on itse oivaltanut/opiskellut miten toimitaan, kaveri tai opettaja neuvonut).
  • Kun oppilas on uuden asian kohdalla, voi tilannetta kutsua JUMIKSI.
  • Jokainen oppilas tietää, mitä JUMISSA ollessaan voi tehdä.

4. Oppitunnin kulku (rakenne)

maot_alakoulu3

Kokeen voi pitää pienelle ryhmälle tai yksilöllisesti, kun koealue on suoritettu. Kokeen voi myös pitää vasta sitten, kun viimeinenkin on suoriutunut koealueesta.

Tarkkaa rakennetta tunnista on kovin vaikea antaa, sillä tunti etenee oppilaiden mukaan. Oppilaat liikkuvat koko ajan ja luokassa tapahtuu monta asiaa yhtaikaa. Erityisopettajan tunnit kannattaa suunnitella niin, että hän toimii luokassa samanaikaisopettajana luokanopettajan kanssa.

Irti päästäminen jännittää. Aseta tavoitteeksi vaikkapa kahden viikon kokeilu. Vanhaan voi aina palata. Muista kuitenkin, että uusien työtapojen opettelu ottaa aikansa, ennen kuin ne ovat osa normaalia käytännettä luokassasi.

Mielettömiä matikkakokemuksia!
Jaana

1 thought on “Yksilöllisen oppimisen menetelmä matematiikassa (alakoulu)

  1. Päivitysilmoitus: Yksilöllinen opetusmenetelmä | Vantaan tieto- ja viestintätekniikan hyvät opetuskäytännöt -blogi

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *